Menurut Kamus Dewan Edisi Ke Empat, membaca didefinisikan sebagai
mengucap apa yang tertulis atau tercetak pada buku, papan tanda, atau
sebagainya secara lisan dengan kuat. Kennedy (1981), mendefinisikan bahawa
membaca sebagai keupayaan seseorang untuk mengecam bentuk visual seperti
lambang-lambang grafik yang mewakili bahasa atau perkataan dan menghubungkan
bentuk itu dengan bunyi atau makna yang diketahui seterusanya memahami dan
mentafsir maksudnya berdasarkan pengalaman lalu. Manakala, Marohaini Yusof
(1989) mendefinisikan membaca merupakan perlakuan yang kompleks dan tidak dapat
diperhatikan dan hanya dua kemahiran utama yang diperakui wujud dalam membaca
iaitu kemahiran mengecam perkataan dan kemahiran memahami maklumat yang dibaca
oleh seseorang individu. Selain itu, daripada Harris dan Sipay (1980)
mendefinisikan membaca sebagai proses memperoleh tafsiran yang bermakna tentang
lambang-lambang bercorak atau bertulis. Mahzan
Arsyad (2008) mendefinisikan membaca ialah satu proses memahami atau membina
pengalaman. Beliau membahagikan membaca kepada dua bahagian iaitu membaca
sebagai proses membentuk makna seperti
dan membaca sebagai proses memilih dan mengambil tindakan. Dua
pembahagian ini merupakan satu perspektif bagi mendalami konsep membaca dengan
jelas. Berikutan itu, dapat dirumuskan
bahawa proses memperoleh maklumat melalui gabungan beberapa proses yang
kompleks iaitu satu proses pengamatan, sensori, linguistik dan kognitif. Setiap
proses ini memainkan peranan penting dalam proses keseluruhan membaca. Tanpa
hubungkait antara proses kompleks tersebut, proses membaca ini tidak akan dapat
berlaku dengan baik, selain itu matlamat yang hendak dicapai melalui proses
membaca tidak akan dapat dicapai.
No comments:
Post a Comment