Monday, 13 May 2013

PENDEKATAN DALAM BELAJAR MEMBACA

PENDEKATAN BINAAN



1) Pendekatan ini juga dikenali sebagai pendekatan sintesis.

2) Pengajaran dimulakan dengan memperkenalkan memperkenalkan unsur-unsur  yang      
     terkecil terlebih dahulu kemudian diikuti dengan unsur yang lebih besar.

3) Diperkenalkan dengan huruf-huruf terlebih dahulu kemudian diikuti dengan suku kata, 
     perkataan, rangkai kata, ayat dan cerita.

4)  Pengajaran bacaan ini dimulakan dengan memperkenalkan ayat kepada murid-murid 







      Contoh :-

         Untuk mengajar perkataan “ mata ”, murid-murid diperkenalkan dahulu dengan huruf-huruf   

         “m”, “a”, “t”, dan “a” dan daripadanya dibentuk suku kata “ma” dan “ta”, kemudian 

          digabungkan menjadi “mata”.

          HURUF - SUKU KATA - PERKATAAN

     4) Perkataan ini akan digalurkan  dengan perkataan-perkataan lain yang telah diketahui oelh 
         murid-murid untuk membentuk rangkai kata, ayat seterusnya  cerita.
   
      5) Kaedah yang sesuai dengan pendekatan ini ialah kaedah abjad.

     
     PENDEKATAN CERAKINAN

      1 )   Pendekatan ini dikenali sebagai pendekatan analisis.

      2)     unsur yang besar, kemudian unsur itu dicerakinkan kepada unsur-      
       unsur yang kecil yang membentukkan struktur yang besar tersebut.

3)    kemudian ayat itu dicerakinkan kepada perkataan-perkataan, daripada perkataan  
      dipecahkan kepada suku kata dan seterusnya huruf-huruf. 
          
    Contoh :-
           Ayat : Buku saya tebal
           Perkataan-perkataan : “buku” “saya” “tebal”
           Suku kata : “bu + ku”, “sa + ya”, dan “te + bal”
           Huruf-huruf : “b”, “u”, “k”, “u”, “s”, “a”, “y”, “a”, “t”, “e”, “b”, “a”, “l”.
        
          Ayat - Perkataan-perkataan - suku kata - huruf-huruf.
      
      4) Kaedah yang sesuai digunakan ialah kaedah pandang dan sebut yang di dalamnya   
          terangkum kaedah seluruh perkataan, kaedah rangkai kata, kaedah ayat dan kaedah cerita.

        PENDEKATAN ELEKTIK
    
        1) Pendekatan ini dikenali sebagi pendekatan campuran.
     
        2) Ia merupakan gabungan pendekatan binaan dan juga pendekatan cerakinan.
    
        3) Ia mengambil ciri-ciri terbaik daripadanya dan disesuaikan dengan keadan murid-murid, 
            situasi bilik darjah, bahan pengajaran dan sebagainya.

        4) Pendekatan ini mesti dijalankan secara sistematik dan dirancang dengan sebaik-baiknya.

        5) Ia juga mesti mempertimbangkan dengan semasak-masaknya akan sifat-sifat ejaan   
            bahasa Malaysia yang fonemik, struktur suku kata, tatabahasa, sistem sebutan, dan 
            sebagainya agar perjalanan pengajaran dapat meninggalkan kesan yang sebaik-baiknya.

    
   
        PENDEKATAN BERFORMATKAN KBSR

        
         PENDEKATAN A

        1) Pendekatan ini adalah campuran yang memberatkan cerakinan. Dalam pendekatan ini, 
             kegiatan pramembaca adalah perlu pada peringkat awal.
     
        2)      Antara aktiviti-aktiviti fizikal yang terlibat adalah pendengaran dan penglihatan. kanak 
             telah dipupuk dengan aktiviti ini.

        3)       Aktiviti pramembaca dapat membantu kecekapan membaca.

        4)   Kanak-kanak menguasai kecekapan asas ini akan didedahkan pada bahanbacaan, iaitu 
               menguasai kecekapan yang mudah kepada mereka. Mereka akan membaca seluruh   
               perkataan atau ayat dan memahami maknanya. Selepas itu barulah bacaan mekanis 
               ditekankan.

        5)    Kaedah suku kata dan kaedah huruf atau kaedah bunyi juga diperlukan sebagai kaedah 
              sokongan bagi menguatkan pengecaman bunyi-bunyi huruf dan suku kata, serta bentuk-
              bentuknya.

        6)  Waktu membunyikan suku kata hanya bunyi huruf konsonan awal sahaja yang ditekankan 
             dan seterusnya digabungkan dengan bunyi vokal yang mengikutinya. Demikianlah 
             seterusnya hingga menjadi perkataan.

        7)     Dalam pengenalan huruf-huruf, penekanan adalah pada bunyi huruf tersebut.pengenalan 
              pada nama huruf dibuat secara tidak langsung, seelok-eloknya selepas bunyinya dikuasai.

        PENDEKATAN B

         1)      Kaedah ini berasaskan kepada Kaedah Fonik (bunyi), digabungkan dengan Kaedah 
               Suku Kata, serta dibantu oleh Kaedah Pandang dan Sebut.
      


         2)   Penggabungan kaedah ini adalah untuk menjelaskan makna perkataan yang dipelajari 
              dan memperlihatkan susunan bunyi dalam perkataan bermakna. 

         3)  Murid-murid dikenalkan dengan simbol atau lambang huruf terus dengan yang dihasilkan 
             oleh benda seperti motokar, dan bunyi angin yang keluar dari tayar yang bocor atau belon. 

         4)   Prosedur ini hanya digunakan di peringkat awal sahaja. Pelajaran seterusnya dijalankan 
              berdasarkan kepada cara cerakinan atau binaan.
                

        PENDEKATAN C 

         1)     Pendekatan ini juga dinamakan “Pendekatan Bunyi Kata”. Ia berdasarkan kepada hal-hal 
             berikut:-

                  ·         Sistem ejaan Bahasa Melayu adalah sistematik dan fonemik
                  ·         Kebanyakkan suku kata dalam Bahasa melayu adalah jelas dan mudah
                  ·         Perkataan-perkataan yang digunakan pada permulaan pendekatan ini telah pun 
                        diketahui maknanya oleh kebanyakkan murid.
        2)      Pendekatan ini mencadangkan agar murid-murid diperkenalkan kepada bunyi beberapa 
             huruf vokal dan konsonan dan kemudian terus membunyikan suku kata dan perkataan-
             perkataan yang bermakna dalam satu atau dua pelajaran.

       3)      Cara ini membolehkan kanak-kanak dapat membaca beberapa perkataan dengan cepat 
            serta faham apa yang dibaca.

                Contohnya:
                 ·         Vokal   a, i, e.
                 ·         Konsonan : k
                 ·         Suku kata : ka,ki,ke
                 ·         Mencantumkan suku kata menjadi perkataan ka+ki, ku+ku
                 ·         Mencantumkan sukukata menjadi perkataan kaki ku,kuku kaki, kuku kaki ku.

              
            
            PENDEKATAN D

             1)     Pendekatan ini berdasarkan prinsip “sintesis” atau membina, iatu menyusun bahagian-
                   bahagian yang kecil menjadi besar.

             2)      Kaedah-kaedah yang terkandung dalam pendekatan ini ialah kaedah abjad atau mengeja, 
                  kaedah bunyi huruf, dan kaedah suku kata.
            


             3)   Bahan-bahan pengajaran terdiri daripada gambar-gambar, kad-kad abjad, suku kata dan  
                 juga perkataan.

             4) Langkah-langkah :

                - Tunjuk gambar
                - Nama huruf tunggal
                - Perkenalkan kad suku kata
                - Perkenalkan kad perkataan
                - Membaca Ayat
            



        Sumber Rujukan
              Abdullah Sani Yahaya. (2003). Mengurus Sekolah. Pahang:Pts Profesional.
              
              Awang Sariyan . (2004). Teras Pendidikan Bahasa Melayu - Asas Pegangan Guru.          Kuala Lumpur : Pts Publication & Distributiors Sdn. Bhd

              Henry Guntur Tarigan . (1994). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa Bandung

             Mahzan Arshad . (2003). Pendidikan Literasi Bahasa Melayu - Satu Pendekatan Bersepadu. Kuala Lumpur : Utusan Publication &Distributors Sdn.Bhd.
A     
          
     


    



           

        
    

       

      




No comments:

Post a Comment