Ilmiah yang kompleks memerlukan penerangan yang lengkap
selain sesuatu untuk memberi gambaran supaya pembaca mudah faham dengan apa
yang dibaca. Aspek-aspek yang dinyatakan memainkan peranan penting dalam
menjadikan bahan bacaan menarik dan mudah difahami. Dengan daya tarikan serta
tahap kemudahan bahan bacaan, seseorang yang membacanya lebih mudah tertarik
untuk meneruskan bacaan selain memudahkan pemahaman melalui bacaan tersebut.
Dengan pemahaman tentang bahan bacaan, matlamat proses membaca akan berjalan
dengan baik.
Kefahaman tentang konsep membaca adalah perlu untuk
memastikan seseorang tahu matlamat proses pembacaan. Bagaimanapun,
masalah-masalah yang berkaitan dengan proses membaca juga perlu diteliti bagi
membolehkan sebarang tindakan meningkatkan bacaan boleh dilakukan. Melalui
penelitian yang dijalankan, faktor-faktor yang menyumbang kepada kegagalan
memperoleh maklumat dan ilmu daripada proses membaca dapat dikurangkan. Selain
itu, lebih ramai orang akan dapat menguasai konsep sebenar pembacaan seterusnya
menjadikan membaca sebagai budaya masyarakat.
~ ASPEK PSIKOLOGI ~
Menurut Marohaini
Yusoff (1999),
Faktor dalaman yang mempengaruhi masalah pembacaan
pembaca dalam aspek psikologi adalah seperti minat, motivasi dan konsep diri.
Kesemua perkara yang dinyatakan sebenarnya merangkumi motivasi intrinsik iaitu
motivasi dari dalam diri pembaca itu sendiri. Minat dan motivasi memainkan satu
peranan yang amat besar bagi memupuk kebolehan membaca dalam kalangan pelajar.
Kemahiran membaca sebenarnya memerlukan pembelajaran berterusan untuk
memahirkan seseorang pelajar dengan huruf-huruf dan struktur ayat. Maka, minat
dan motivasi amat diperlukan seseorang pelajar untuk menyemai minat membaca.
Keadaan perasaan murid tentang diri sendiri.
Menurut Roe, Stoodt, dan Burns (1978), konsep diri
merupakan satu set kepercayaan dan sikap seseorang individu yang mempercayai
kebolehan dirinya. Pelajar yang mempunyai konsep diri yang negatif, biasanya
kurang keyakinan tentang kebolehan diri dan berperasaan rendah diri. Pelajar
yang yakin kepada dirinya sendiri biasanya akan berjaya jika hendak
dibandingkan dengan pelajar yang mempunyai konsep kendiri yang negatif. Sebagai
contoh yang boleh diambil dalam memberi pengertian mengenai konsep diri positif
dan negatif, kebolehan seseorang pembaca memahami struktur ayat Bahasa
Inggeris. Pelajar yang mempunyai konsep kendiri yang positif akan mampu membaca
dan memahaminya walaupun terpaksa membuka kamus. Namun sebaliknya berlaku
kepada pelajar yang mempunyai konsep kendiri yang negatif, sekiranya persepsi
mereka mengataka mereka tidak minat maka mereka langsung untuk mencuba memahami
struktur sesuatu ayat tersebut. Secara umumnya, masalah membaca yang berpunca
dari dalam diri adalah berbeza dengan faktor luaran, namun ianya saling berkait
dan memberi kesan terhadap satu sama lain.
~ ASPEK INTELEKTUAL ~
Menurut Marohaini Yusoff (1999),
Faktor
dalaman yang mempengaruhi masalah pembacaan pembaca dalam aspek intelektual
adalah seperti kecerdasan, kebolehan berbahasa, dan pengalaman sedia ada. Aspek
kecerdasan dan kebolehan pelajar membaca saling berkait. Sekiranya pelajar yang
mempunyai tahap kecerdasan minda yang tinggi, nescaya mereka mampu untuk
memberi perhatian dan memahami sesuatu struktur ayat yang dibaca lebih mudah
tanpa perlu menggulang dan meneliti berulang kali. Perkara ini menampakkan
perbezaan ketara sekiranya perbandingan dibuat dengan pelajar yang mempunyai
tahap kecerdasan yang lebih rendah. Golongan pelajar yang mempunyai tahap
kecerdasan yang rendah ini akan mengambil masa yang lebih lama untuk memahamkan
sesuatu bahan yang dibaca.
Menurut Roe, Stoodt dan Burn (1978),
Pertalian yang rapat antara kecerdasan dan kebolehan
membaca ini lebih ketara dalam kalangan pembaca yang merupakan murid di
peringkat menengah daripada murid peringkat rendah. Perkara ini akan
menimbulkan masalah kepada pelajar diperingkat menengah kerana kecerdasan dan
kemampuan untuk memahami struktur ayat yang lebih kompleks dan canggih.
Kesannya, pelajar yang mempunyai tahap kemampuan kecerdasan akal yang rendah
akan mengalami kesukaran untuk mengejar dan bersaing dalam matapelajaran yang
dipelajarinya.
Pengetahuan sedia ada yang terbatas.
Pengalaman sedia ada ini diperolehi daripada kehidupan
seharian pembaca. Kesemua pengalaman dan pengetahuan sedia ada ini diperolehi
di rumah, didikan ibu bapa, sekolah, sosiobudaya dan sebagainya lagi. Sekiranya
seseorang pembaca itu hidup dalam suasana keluarga yang mempunyai tabiat
membaca, nescaya pembaca tersebut akan terdorong untuk membaca walaupun secara
tidak langsung. Hal ini memperlihatkan pengaruh persekitaran berkait rapat dengan
pengalaman sedia ada seseorang pembaca untuk mengukur tahap kebolehan membaca
dengan lancar dan kemudah fahaman terhadap sesuatu yang dibaca. Kadang-kala
terdapat juga sebilangan kecil pembaca yang hidup disuasana budaya membaca
namun, kefahaman dan kemudahfahaman sesuatu yang dibaca ditahap yang rendah.
Hal ini tidak dinafikan, walaupun suasana persekitaran pelajar mengalakkan
membaca tetapi tahap kemampuan kognitif pembaca tersebut ditahap yang rendah
untuk menerima dan menilai sesuatu amalan tersebut khususnya membaca.
Tahap pembacaan.
Pembaca yang tidak luas tahap pembacaan dan lemah dalam
tatabahasa ditambah pula dengan kehidupan dalam masyarakat yang menggunakan
bahasa dialek kedaerahan manambahkan lagi masalah kesukaran seseorang pembaca
untuk membaca. Mungkin mereka mampu untuk memahamkan diri mereka apa yang
dibaca dan mungkin juga mereka manghadapi masalah penyampaian terhadap sesuatu
struktur ayat yang dibaca. Hal ini demikian kerana, sekiranya seseorang pembaca
itu bertutur dalam dielek negeri masing-masing, pembaca tersebut akan mengalami
kesukaran untuk menyampaikan maklumat yang dibaca kepada orang lain. Pembaca
tersebut hanya memahami perkara yang dibaca untuk dirinya sahaja dan bukannya
menyampaikan perkara yang dibaca kepada orang lain.
~ ASPEK FIZIKAL ~
Kamus Dewan Edisi Keempat,
Fizikal bermaksud jasmani atau sesuatu yang bukan kebendaan atau
keadaan alam semula jadi. Berkenaan dengan faktor yang menyebabkan masalah
bacaan, fizikal merupakan masalah yang dapat dilihat dan dikenalpasti menjadi
punca kepada masalah yang berlaku. Faktor fizikal yang berkaitan dengan masalah
membaca ialah daya penglihatan dan pendengaran. Kebolehan melihat merupakan
sesuatu yang sangat penting dalam proses membaca kerana membaca memerlukan
keupayaan melihat untuk mengenalpasti kod atau lambang bercetak supaya dapat
difahami dalam suatu bentuk maklumat. Tanpa penglihatan yang baik, seseorang
tidak mungkin dapat membaca dengan baik.
Menurut Marohaini Yusoff (1999)
Proses membaca bermula dengan melihat dan mengecam perkataan atau
lambang-lambang bahasa yang hendak dibaca. Walaupun penyelidikan tidak dapat
menegaskan perhubungan yang nyata antara daya penglihatan dengan kebolehan
membaca, namun banyak masalah ditemui berkaitan pembacaan. Pembaca yang lemah
sering menghadapi beberapa masalah penglihatan untuk membuat diskriminasi
terhadap huruf dan perkataan. Contoh kesan masalah penglihatan terhadap
keberkesanan membaca adalah seperti kesukaran seorang yang rabun mengecam
perkataan dalam bacaannya. Disebabkan masalah yang dihadapi ini, seseorang itu
tidak dapat mengetahui apa yang dibacanya dengan tepat, seterusnya mengagalkan
proses pemahaman bacaan yang seharusnya berlaku sewaktu proses pembacaan.
~ ASPEK SUMBER MANUSIA ~
Marohaini Yusoff (1999) menegaskan, keupayaan seseorang memahami
sesuatu bacaan dipengaruhi juga oleh sumber bahan bacaan tersebut. Bahan bacaan
mempengaruhi bacaan pembaca melalui pelbagai aspek. Antara aspek tersebut ialah
perbendaharaan kata yang terdapat dalam bahan bacaan, penggunaan ayat sama ada
mudah atau abstrak, isi kandungan bacaan, serta penggunaan bahan grafik untuk
menarik minat pembaca.
Contoh masalah yang berpunca dari bahan bacaan ialah ketika
seseorang membaca bahan ilmiah. Bahan ilmiah yang kompleks memerlukan
penerangan yang lengkap selain sesuatu untuk memberi gambaran supaya pembaca
mudah faham dengan apa yang dibaca. Aspek-aspek yang dinyatakan memainkan
peranan penting dalam menjadikan bahan bacaan menarik dan mudah difahami.
Dengan daya tarikan serta tahap kemudahan bahan bacaan, seseorang yang
membacanya lebih mudah tertarik untuk meneruskan bacaan selain memudahkan
pemahaman melalui bacaan tersebut. Dengan pemahaman tentang bahan bacaan,
matlamat proses membaca akan berjalan dengan baik.
Kefahaman tentang konsep membaca adalah perlu untuk memastikan
seseorang tahu matlamat proses pembacaan. Bagaimanapun, masalah-masalah yang
berkaitan dengan proses membaca juga perlu diteliti bagi membolehkan sebarang
tindakan meningkatkan bacaan boleh dilakukan. Melalui penelitian yang
dijalankan, faktor-faktor yang menyumbang kepada kegagalan memperoleh maklumat
dan ilmu daripada proses membaca dapat dikurangkan. Selain itu, lebih ramai
orang akan dapat menguasai konsep sebenar pembacaan seterusnya menjadikan
membaca sebagai budaya masyarakat.
~ ASPEK PERSEKITARAN ~
Masalah membaca turut dipengaruhi oleh persekitaran kerana setiap
kali aktiviti membaca berlaku, ia pasti akan melibatkan persekitaran
terutamanya persekitaran rumah dan persekitaran sekolah. Suasana persekitaran
ketika membaca akan memberi kesan sama ada proses membaca berjaya atau gagal.
Marohaini Yusoff (1999
Menyatakan terdapat beberapa perkara yang berkaitan dengan persekitaran rumah. Antaranya ialah sosiobudaya di rumah, kestabilan sosial, corak interaksi sesama isi rumah, dan sosioekonomi. Jika perkara-perkara tersebut berada dalam keadaan baik, murid akan mempunyai perbendaharaan kata yang lebih baik berbanding murid yang mengalami latar belakang yang kurang cemerlang mengurangkan perbendaharaan kata mereka. Ia juga berlaku terhadap pengalaman sedia ada murid kerana pengalaman sedia ada juga turut mempengaruhi keberkesanan proses membaca.
Menyatakan terdapat beberapa perkara yang berkaitan dengan persekitaran rumah. Antaranya ialah sosiobudaya di rumah, kestabilan sosial, corak interaksi sesama isi rumah, dan sosioekonomi. Jika perkara-perkara tersebut berada dalam keadaan baik, murid akan mempunyai perbendaharaan kata yang lebih baik berbanding murid yang mengalami latar belakang yang kurang cemerlang mengurangkan perbendaharaan kata mereka. Ia juga berlaku terhadap pengalaman sedia ada murid kerana pengalaman sedia ada juga turut mempengaruhi keberkesanan proses membaca.
Pearson dan Johnson (1978)
Mengatakan bahawa guru, rakan sebaya dan ekologi bilik darjah mempengaruhi
bacaan dan kefahaman. Kegiatan guru dan rakan-rakan lain mempengaruhi
pencapaian membaca murid. Guru bertindak sebagai pencetus kepada keinginan
membaca, manakala rakan sebaya pula menjadi pemangkin kepada minat untu terus
membaca. Secara ringkasnya, guru dan rakan sebaya bertindak secara tidak
langsung sebagai perangsang untuk seseorang murid membaca. Rangsangan yang baik
membolehkan murid membaca dengan baik, tetapi rangsangan yang negatif akan
memberikan hasil yang negatif juga.
No comments:
Post a Comment