1.0 PENGENALAN
Membaca
merupakan satu kemahiran penting yang perlu diajar oleh para guru semasa di
peringkat prasekolah dan sekolah rendah.
Hal ini kerana membaca merupakan
intipati dalam pembelajaran. Tanpa
kemahiran asas ini, proses pembelajaran tidak dapat dilakukan dengan
sempurna. Kemahiran asas dalam bacaan
bukan sahaja menguasai kemahiran mengenal abjad, mengeja suku kata dan membaca
perkataan sahaja tetapi kemahiran ini perlu dipertingkatkan dengan penguasaan
kelancaran dan kefahaman supaya proses membaca lebih berkesan.
Menurut Kamus Dewan Edisi Ke Empat, membaca didefinisikan sebagai
mengucap apa yang tertulis atau tercetak pada buku, papan tanda, atau
sebagainya secara lisan dengan kuat. Kennedy (1981), mendefinisikan bahawa
membaca sebagai keupayaan seseorang untuk mengecam bentuk visual seperti
lambang-lambang grafik yang mewakili bahasa atau perkataan dan menghubungkan
bentuk itu dengan bunyi atau makna yang diketahui seterusnya memahami dan
mentafsir maksudnya berdasarkan pengalaman lalu. Manakala, Marohaini Yusof
(1989) mendefinisikan membaca merupakan perlakuan yang kompleks dan tidak dapat
diperhatikan dan hanya dua kemahiran utama yang diperakui wujud dalam membaca
iaitu kemahiran mengecam perkataan dan kemahiran memahami maklumat yang dibaca
oleh seseorang individu. Selain itu, daripada Harris dan Sipay (1980)
mendefinisikan membaca sebagai proses memperoleh tafsiran yang bermakna tentang
lambang-lambang bercorak atau bertulis.
Mahzan Arshad (2008) mendefinisikan membaca ialah satu proses memahami
atau membina pengalaman. Beliau membahagikan membaca kepada dua bahagian iaitu
membaca sebagai proses membentuk makna dan membaca sebagai proses memilih dan
mengambil tindakan. Dua pembahagian ini merupakan satu perspektif bagi
mendalami konsep membaca dengan jelas.
Berikutan itu, dirumuskan bahawa proses memperoleh maklumat
melalui bahan yang dibaca ialah melalui gabungan beberapa proses yang kompleks
iaitu satu proses pengamatan, sensori, linguistik dan kognitif. Setiap proses
ini memainkan peranan yang sangat penting dalam proses keseluruhan membaca.
Tanpa hubungkait antara proses kompleks tersebut, proses membaca ini tidak akan
dapat berlaku dengan baik, selain itu matlamat yang hendak dicapai melalui
proses membaca tidak akan dapat dicapai. Proses membaca dapat mencapai
matlamatnya dengan menjalankan pelbagai teknik.
Antaranya adalah melalui teknik membaca berulang dan teknik membaca berpasangan.
2.0 ULANG DAN MEMBACA SERENTAK
i)
Definisi
Teknik ulang dan
membaca serentak dapat didefinisikan sebagai satu teknik yang menggalakkan
pelajar-pelajar membaca perkataan atau ayat-ayat yang mudah sahaja kemudian
dilakukan secara berulang-ulang sehingga pelajar mahir dengan bahan bacaan
tersebut dan setelah itu bahan bacaan tersebut akan dibaca secara serentak dan
bersama-sama.
Menurut
Musti-Roa Hawkins & Barkley (2009), bacaan berulang memerlukan pelajar
membaca berulangkali petikan atau teks dalam jangka masa tertentu atau sehingga
pelajar itu lancar membaca. Bacaan berulang merupakan pendekatan yang dikenalpasti
untuk meningkatkan kelancaran kerana teknik ini memberi peluang kepada pelajar
untuk berlatih membaca teks secara berulang-ulang sehingga mencapai kelancaran.
Menurut David A.
Sousa dalam bukunya yang bertajuk “How
The Brain Learns to Read” penggunaan teknik ulang dan membaca serentak ini
dapat meningkatkan kefasihan dalam membaca secara menyeluruh. Pelajar yang
membaca petikan dengan kuat dan menerima bimbingan daripada guru-guru akan
menjadi pembaca yang lebih baik kerana teknik ini dapat meningkatkan kefasihan,
kefahaman dan kelancaran seseorang dalam membaca. Pendekatan teknik ini juga
membantu pelajar untuk mencapai tahap yang lebih baik dalam membaca.
ii)
Tujuan
teknik ulang dan membaca serentak perlu dilaksanakan dalam sesuatu
pengajaran
& pembelajaran bacaan
Menurut Mahzan
Arshad (2003), teknik ini wajar dilaksanakan dalam pengajaran dan pembelajaran
kerana dapat membantu pelajar memahami sesuatu bahan bacaan tertentu dan dapat
membincangkan kandungan bahan bacaan tersebut secara bersama-sama. Selain itu,
bacaan berulang adalah afektif dalam menggalakkan kelancaran dan kefahaman
untuk mereka yang menghadapi masalah dalam membaca. Teknik ini akan membantu
menggerakkan pengalaman latar pelajar dan membina istilah latar serta konsep
yang terdapat dalam sesuatu bahan bacaan. Guru sebenarnya bertindak sebagai
model yang dapat diikuti oleh pelajar pada peringkat awal bacaan. Menerusi
teknik ini, guru berpeluang memberi sokongan yang kukuh kepada pelajar. Di
samping itu, teknik sedemikian juga digunakan bagi bahan bacaan yang
mengandungi terlalu banyak istilah, konsep atau perkataan yang sukar bagi
pelajar untuk mendekod atau sukar untuk diikuti. Setelah guru membaca sesuatu
bahan bacaan, pelajar perlu ikut membaca
di bawah seliaan guru secara berkoperatif atau secara bebas. Pendekatan melalui
teknik ini dapat membantu pelajar untuk mencapai tahap yang lebih baik dalam
membaca.
Teknik ulang dan
membaca serentak wajar dilaksanakan dalam sesuatu pengajaran dan pembelajaran
bacaan kerana teknik ini merupakan pendekatan yang dikenalpasti dapat
meningkatkan kelancaran membaca kerana teknik ini memberi peluang kepada
pelajar-pelajar untuk berlatih membaca teks secara berulang-ulang sehingga
pelajar itu lancar membaca. Selain itu, penggunaan kaedah bacaan berulang
dengan menggunakan aktiviti bacaan kuat, bacaan berirama, bacaan bergilir-gilir
dan bacaan berpasangan telah membuatkan teknik ini tidak membosankan para
pelajar. Tambahan pula, guru dan rakan-rakan yang membaca dengan lancar akan
menjadi model kepada para pelajar lain untuk mempertingkatkan kelancaran mereka
dalam membaca.
Di samping itu,
penggunaan bacaan berulang digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran bacaan
adalah untuk membantu guru-guru dalam meningkatkan kelancaran dan kefahaman
mengenai bacaan dalam kalangan pelajar-pelajarnya. Hal ini kerana kebanyakan
pelajar di peringkat sekolah rendah dianggap telah menguasai kemahiran membaca
apabila mereka boleh membunyikan suku kata, membaca ayat dan petikan.
Teknik ulang dan
membaca serentak wajar dilaksanakan dalam sesuatu pengajaran dan pembelajaran
bacaan kerana dapat membantu pelajar mengecam perkataan di samping mentaksirkan
perkataan bercetak dan dapat mengelakkan bacaan terhenti ketika mereka membaca
setelah melakukan bacaan tersebut secara berulang-ulang. Kelancaran merupakan tindakbalas
yang diperolehi kesan daripada latihan yang berulang-ulang membaca perkataan
atau teks. Sekiranya guru memberi pengukuhan yang positif, pelajar akan terus
membaca secara berulang-ulang kerana mereka tahu kesan daripada bacaan
berulang-ulang akan menyebabkan mereka dapat mengecam perkataan serta
mengingati perkataan tersebut.
iii)
Kelebihan
dan kekurangan
KELEBIHAN
|
KEKURANGAN
|
§ Teknik
ini dapat meningkatkan kefasihan, kefahaman dan kelancaran seseorang dalam membaca.
|
§ Masa
banyak dihabiskan untuk mengulangi sesuatu bahan bacaan yang sudah diketahui dan difahami.
|
§ Menggalakkan
pelajar untuk membaca petikan atau teks beberapa kali dan menerima bimbingan
yang sistematik, jelas dan mendapat maklumbalas daripada guru. Hal ini kerana
jika pelajar membuat kesilapan dalam membaca, guru akan segera memperbetulkan
kesalahan tersebut.
|
§ Pelajar
hanya akan dapat menguasai dan cekap membaca bahan bacaan yang dibacanya
secara berulang-ulang itu sahaja.
|
§ Membantu
meyakinkan pembaca yang kurang lancar iaitu melalui latihan mereka boleh
membaca dengan kadar, ketepatan dan ekspresi seperti pembaca yang lebih
lancar.
|
§ Pelajar
akan cepat berasa bosan kerana membaca perkara yang sama sahaja.
|
§ Membantu
pelajar mengecam perkataan di samping mentaksirkan perkataan bercetak dan
dapat mengelakkan bacaan terhenti ketika mereka membaca setelah melakukan
bacaan tersebut secara berulang-ulang.
|
|
3.0
TEKNIK
MEMBACA BERPASANGAN/ TEATER MEMBACA
(i)
Definisi
(ii)
Objektif
pelaksanaan teknik membaca berpasangan/ teater membaca dalam pengajaran dan
pembelajaran.
Teknik ini dapat membantu guru untuk mencapai objektif pembelajaran dengan meningkatkan kemahiran bertutur, kemahiran mendengar, kemahiran membaca dan kemahiran menulis. Hal ini kerana murid menggunakan kemahiran membaca seperti dialog, kemahiran mendengar iaitu murid perlu mendengar setiap apa yang diucapkan oleh rakan dalam menjalankan teknik ini. Selain daripada itu, kemahiran menulis pula mengikut teknik ini dapat dilihat apabila pelajar perlu membina perkataan dan juga ayat dengan menggunakan idea-idea mereka. Melalui teknik ini kemahiran bertutur dapat dilihat berdasarkan pelajar perlu bertutur atau berkomunikasi dengan banyak dalam mengeluarkan idea mereka sepanjang menjalankan teknik ini. |
Selain daripada itu, kepekaan dibina melalui
aktiviti mendengar, memahami dan menghayati dalam semua keadaan. Situasi ini dapat dilihat sebelum, semasa dan
selepas aktiviti yang dijalankan.
Misalnya aktiviti pentomin dilakukan sebelum pelajar melaksanakan
aktiviti ini guru haruslah memberi penerangan yang jelas kepada pelajar agar
pelajar faham dan mudah untuk melaksanakannya.
Semasa aktiviti pentomin dijalankan pelajar akan bersedia dengan watak
masing-masing dan mereka akan melakukannya dengan sebaik mungkin. Semasa aktiviti dijalankan juga, pelajar yang
menonton turut serta akan menghayati mesej yang ingin disampaikan. Selepas aktiviti dijalankan pelajar akan
memberi respon ke atas aktiviti tersebut yang menunjukkan mereka faham akan
makna atau maksud pentomen tersebut.
Kemahiran bertutur, berkomunikasi
dan berdialog dapat ditingkatkan dengan penggunaan bahasa yang baik, indah dan
bertatasusila. Sebelum aktiviti dilaksanakan
guru akan melakukan semakan terhadap dialog yang dibuat sendiri oleh
pelajarnya. Guru akan menyemak setiap
penggunaan perbendaharaan kata dan penggunaan ayat dengan tujuan agar dialog
yang diucapkan lebih indah dengan kata-kata yang baik dan sopan.
Daya pemikiran pelajar dapat
ditingkatkan melalui idea-idea pelajar yang kreatif dan inovatif. Objektif ini dapat dicapai apabila pelajar
diminta membuat sendiri dialog untuk persembahan mereka. Sewaktu ini pelbagai idea akan
disumbangkan. Hasil daripada kombinasi
idea-idea pelajar yang terlibat akan menjadikan jalan cerita lebih menarik
lagi.
Menyuburkan daya penghayatan
terhadap kehidupan dan alam sekeliling serta mencungkil dan mengembangkan bakat
dan kebolehan semula jadi murid dalam bidang lakonan. Melalui teknik ini pelajar dapat menghayati
kehidupan dan alam sekeliling mereka dengan watak yang telah ditetapkan. Semangat kerjasama antara pasukan dapat
dilihat dalam menjalankan aktiviti yang telah ditetapkan.
(iii)
Kelebihan dan kelemahan teknik
membaca berpasangan / Teater membaca.
4.0
CADANGAN
AKTIVITI BERDASARKAN TEKNIK TEATER MEMBACA.
Aktiviti
yang dicadangkan ialah pentomin. Menurut
Nellie Mc. Caslin (1984) dalam buku Drama Dalam Pengajaran Bahasa , menyatakan dengan
mengadakan aktiviti pentomin ini pelajar-pelajar dapat melatih diri dalam
menguasai kemahiran mendengar iaitu ia harus meneliti dan mendengar skrip yang
dibaca agar ia dapat melakonkan watak itu seperti yang diperlukan oleh skrip
dan bagi penonton pula meraka dapat memahami mesej yang ingin disampaikan.
melalui aktiviti pentomin ini juga, pelajar diberi peluang untuk melahirkan
perasaannya melalui gerak badan dan bukan melalui kata-kata. Ini dapat membina
keyakinan diri dan motivasi kepada pelajar-pelajar yang lemah dalam kemahiran
lisan.
(i)
Langkah-langkah
yang harus dilakukan oleh guru dan pelajar sebelum, semasa dan selepas.
MASA
|
PERANAN
GURU
|
PERANAN
PELAJAR
|
|
SEBELUM
|
1.
Guru memilih bahan yang sesuai sama ada cerita dan skrip atau
puisi. Bahan yang dipilih perlu sesuai dengan peringkat umur dan kebolehan
pelajar.
2.
Guru memberi taklimat
atau penerangan kepada pelajar tentang tajuk pentomin yang akan mereka
lakonkan.
3.
Guru meminta pelajar membaca dan menghayati skrip yang
diberikan.
4.
Mengadakan sesi perbincangan dengan pelajar tentang watak-watak
yang terdapat dalam cerita tersebut.
5.
Beberapa orang pelajar dipilih untuk melakonkan cerita dan seorang
pelajar dipilih untuk membaca skrip cerita manakala pelajar-pelajar lain
menjadi penonton.
6.
Aktiviti ini dijalankan dengan iringan muzik latar. Guru harus
memilih muzik yang sesuai bagi mewujudkan suasana yang menarik.
7.
Guru dan pelajar yang menjadi penonton menyediakan ruang lakonan
dan peralatan lain yang perlu dan diletakkan di tengah-tengah ruang lakonan.
|
1.
Pelajar akan diberikan masa untuk
mereka membuat teks atau dialog untuk persembahan pentomin mereka.
2.
Pelajar yang tidak mengambil bahagian diberi arahan oleh guru
mengenai aktiviti-aktiviti yang dilakukan selepas tamat lakonan.
|
|
SEMASA
|
1.
Guru memberi penerangan dan arahan kepada pelajar-pelajar yang
mengambil bahagian.
2.
Guru menilai persembahan pelajar berdasarkan kefahaman,
kelancaran dan kefasihan pelajar dalam melakonkan watak dan membaca teks.
|
1. Pelajar
yang terlibat akan membaca teks yang telah disediakan dan melakonkan watak
berdasarkan pembacaan teks atau dialog oleh pelajar lain.
|
|
SELEPAS
|
1.
Guru memberi peneguhan terhadap persembahan lakonan
pelajar-pelajar agar mereka merasa diperlukan dan dihargai.
2.
Menerusi aktiviti pantomin ini, guru boleh meneruskan proses
pengajaran dan pembelajaran dengan pelbagai aktiviti lain yang berkaitan
dengan pentomin yang dipersembahkan.
i.
|
1. Pelajar
akan lebih memahami jalan cerita atau mesej yang cuba disampaikan berdasarkan
lakonan pentomin yang dilakukan
|
5.0 KESIMPULAN
Membaca adalah aktiviti berbahasa
yang sangat penting dalam usaha membentuk pengaliran ilmu daripada bahan yang
dibaca. Aktiviti ini memerlukan kemahiran yang khusus terutama dalam memastikan
kefahaman pelajar terhadap bahan yang dibaca. Kefahaman dapat dicapai sekiranya
pelajar dapat membaca dengan lancar dan tepat. Hal ini kerana membaca tanpa
memahami makna tidak akan memberikan kepuasan dan tidak menepati matlamat
membaca yang ditetapkan. Sebagai guru yang mengajar membaca, ciri utama yang
perlu diberikan perhatian adalah meningkatkan keupayaan pemahaman ketika
pelajar membaca bahan yang disediakan.
BIBLIOGRAFI
David
A. Sousa. (2005). How The Brain Learns To
Read. California: Corwin Press.
Mahzan Arshad. (2003). Pendidikan Literasi Bahasa Melayu: Satu
Pendekatan Bersepadu. Kuala Lumpur: Utusan
Publications & Distributors Sdn. Bhd.
Mahzan Arshad. (2008). Pendidikan Literasi Bahasa Melayu: Strategi
Perancangan dan Pelaksanaan. Kuala Lumpur: Utusan Publications &
Distributors Sdn. Bhd.
Marohaini Yusoff. (1999). Strategi Pengajaran Bacaan dan Kefahaman.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Musti-Roa, S., Hawkins, R.O., &
Barkley, E.A. (2009). Effects of Repeated
Readings On The Oral Reading Fluency of Urban Fourth-Grade Students:
Implications for Practice. University of Cincinnati: University Research
Council Faculty Research Support Program.
Robert J.T. & John W.R. (2000). Reading Strategies & Practices: A
Compedium. America: Allyn Bacon Pearson Education Company.
Yahaya Othman. (2006). Mengajar Membaca. Kuala Lumpur: PTS
Professional Publishing Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment