Pada masa kini, ramai di kalangan pendidik di Malaysia membuat
andaian bahawa buku-buku atau bahan-bahan bacaan yang ditulis sesuai untuk
semua murid-murid dalam peringkat itu. Namun begitu, andaian ini perlu diubah
lantaran murid-murid yang hadir dalam sesuatu peringkat itu mempunyai
kecerdasan yang berbeza. Latar belakang, minat, dan kebolehan berbahasa yang
berbeza di kalangan murid-murid memerlukan bahan bacaan yang pelbagai. Oleh
yang demikian salah satu cabaran dalam pendidikan adalah menyediakan bahan
bacaan yang sesuai untuk murid-murid. Masalah dalam bacaan bukanlah satu isu
baharu. Namun demikian masalah ini tidak boleh dipinggirkan begitu sahaja.
Seluruh sistem pembelajaran murid akan lumpuh andainya mereka menghadapi
masalah dalam bacaan. Masalah dari aspek murid boleh dilihat dari aspek
intelek, psikologi, fizikal dan persekitaran. Antara faktor-faktornya ialah.1)
1) Faktor Tulisan yang Jelas
Faktor tulisan yang jelas dalam penulisan ini merujuk kepada aspek reka bentuk sesuatu tulisan. Reka bentuk tulisan ini mengambil kira pelbagai aspek seperti jenis saiz tulisan, jenis fon, jarak antara huruf , jarang antara baris, saiz muka surat, ketebalan cetakan tulisan, ketebalan kertas dan pelbagai lagi. Semua ini, didapati boleh mempengaruhi kebolehbacaan bahan. Jenis dan saiz fon yang berbeza diperlukan untuk kategori pembaca yang berbeza. Contoh di bawah dapat menerangkan hal ini dengan lebih jelas. Contoh di atas menunjukkan pengaruh saiz tulisan. Contoh di bawah pula menunjukkan pengaruh jenis tulisan.
Faktor tulisan yang jelas dalam penulisan ini merujuk kepada aspek reka bentuk sesuatu tulisan. Reka bentuk tulisan ini mengambil kira pelbagai aspek seperti jenis saiz tulisan, jenis fon, jarak antara huruf , jarang antara baris, saiz muka surat, ketebalan cetakan tulisan, ketebalan kertas dan pelbagai lagi. Semua ini, didapati boleh mempengaruhi kebolehbacaan bahan. Jenis dan saiz fon yang berbeza diperlukan untuk kategori pembaca yang berbeza. Contoh di bawah dapat menerangkan hal ini dengan lebih jelas. Contoh di atas menunjukkan pengaruh saiz tulisan. Contoh di bawah pula menunjukkan pengaruh jenis tulisan.
(This is an example of
11 point. This recommended as being the optimal size of type for ease speed of
reading with adult readers.)
(This is an example of 10 point. The range 10-12
point is recommended for children age nine to thirteen years.)
Ilustrasi turut membantu meningkatkan atau menurunkan tahap
kebolehbacaan bahan bergantung kepada cara persembahan dan penggunaannya dalam
bahan bacaan. Kajian membuktikan kanak-kanak amat menggemari bahan bacaan yang
banyak mengandungi ilustrasi. Hal ini, secara langsung akan memudahkan mereka
membaca bahan tersebut kerana adanya faktor minat di situ. Selain itu,
ilustrasi juga boleh membantu meningkatkan kefahaman pembaca terhadap sesuatu
konsep seperti ilustrasi yang terdapat dalam buku-buku sains. Namun demikian penggunaan ilustrasi ini juga
ada kelemahannya iaitu ia boleh menyebabkan pembaca malas membaca dan hanya
merujuk kepada ilustrasi untuk mendapatkan sesuatu maklumat atau konsep. Hal
ini perlu dielakkan kerana kadang-kala ilustrasi tidak dapat memuatkan semua
fakta penting seperti yang terdapat dalam teks. Oleh itu, pembaca akan
kehilangan fakta penting yang sepatutnya mereka kuasai. Penggunaan warna turut mempengaruhi
kebolehbacaan sesuatu bahan. Ini adalah kerana ia meningkatkan minat pembaca
terhadap bahan bacaan. Penggunaan dakwat warna selain daripada warna hitam dan
penggunaan kertas lain daripada warna putih boleh mengurangkan kejelasan bahan
bacaan. Kajian telah menunjukkan penggunaan dakwat warna hitam, biru, dan hijau
adalah lebih jelas dan mudah dibaca. Contoh-contoh ilustrasi di bawah
menunjukkan cara lukisan dan cara warna yang berbeza. Dalam kajian yang telah
dijalankan oleh Andrews & Scharff 2002 mereka telah menemui bahawa
murid-murid pra sekolah lebih meminati buku yang bergambar terang dan realistik
berbanding buku-buku yang mengandungi gambar-gambar terang dan abstrak, suram
dan realistik serta suram dan abstrak. Kajian mereka ini telah membuktikan
bahawa jenis ilustrasi yang digunakan dalam bahan bacaan memberi kesan kepada
pembacanya.
3) Faktor
Perbendaharaan Kata
Perbendaharaan kata adalah faktor yang paling penting dalam
menentukan tahap kesukaran bahan bacaan. Kajian oleh Harrison 1980, telah
membuktikan perbendaharaan kata adalah faktor yang paling meyakinkan untuk
meramal kesukaran teks. Ada banyak cara mengukur kesukaran teks dengan
menggunakan perbendaharaan kata, namun demikian dua cara yang paling biasa
digunakan adalah dengan mengukur panjang perkataan dan kekerapan perkataan. Panjang perkataan dikira
dengan cara mengira suku kata atau jumlah huruf dalam perkataan tersebut.
Manakala kekerapan perkataan dikira dengan cara melihat berapa kerap sesuatu
perkataan digunakan. Perkataan yang panjang selalunya ialah perkataan yang
jarang digunakan manakala perkataan yang kerap digunakan merupakan perkataan
yang mudah kerana boleh lebih pantas dikenali dan difahami.
Pemahaman terhadap kandungan sesuatu petikan akan menjadi
sukar apabila struktur ayatnya kompleks. Harisson menyatakan kesukaran ayat
boleh dikategorikan kepada lima iaitu:
i. Kata kerja berbanding kata
kerja pasif,
ii. Proses membentuk kata
nama,
iii. Kata kerja bantu,
iv. Bilangan klausa dalam
ayat; dan
v. Pemahaman dan penggantian.
Kajian telah menunjukkan
penggunaan perkataan penerangan yang berlebihan seperti perkataan lebih suka,
lebih kurang, sedikit, dan beberapa menyebabkan kefahaman teks menurun. Sama
juga penggunaan perkataan kemungkinan seperti mungkin, selalunya, boleh jadi
dan kadang kala menyebabkan kekaburan dan kesamaran teks yang dibaca. Jadual di
bawah menunjukkan lima jenis kesukaran berkaitan dengan ayat yang dikemukakan
oleh Harrison 1980. Contoh di bawah menunjukkan teks yang kabur.
Ali pula sepanjang karyanya
dalam Warna Merah itu tidak ditemui menggunakan metafora sama ada dalam bentuk
personifikasi tetapi Ali memilih juga diksi-diksi yang mempunyai makna di
sebaliknya. Ada sedikit persamaan dengan Abu tetapi idea dan imejnya berbeza
dan memberi pengertian yang lebih mudah.
Ali walaupun mengajak pembaca
kepada apa yang tersurat namun ada juga yang tidak terus disuratkan dalam
karyanya.
No comments:
Post a Comment